Πέμπτη 14 Απριλίου 2011

Περαίωση: Με 15 κριτήρια έλεγχοι-εξπρές

Φορολογικούς ελέγχους - εξπρές σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες με ανοιχτές φορολογικές υποθέσεις ξεκινά το υπουργείο Οικονομικών.Η επιλογή των επιχειρήσεων και επιτηδευματιών που θα ελεγχθούν θα γίνει με 15 κριτήρια, ενώ υπολογίζεται ότι πάνω από 500.000 επιτηδευματίες δεν έχουν κλείσει τις εκκρεμότητές τους με την εφορία.

Πρώτοι στο στόχαστρο των φορο-ελεγκτών βρίσκονται επιτηδευματίες που «γύρισαν την πλάτη» στην περαίωση, επιχειρήσεις που έκαναν χρήση αναπτυξιακών νόμων, όσοι έχουν εντοπιστεί με φορολογικές παραβάσεις, επιτηδευματίες με ακίνητη περιουσία άνω των 400.000 ευρώ αλλά και οι επιχειρήσεις που εισπράττουν μεγάλες επιστροφές ΦΠΑ. Οι έλεγχοι θα γίνονται με συνοπτικές διαδικασίες και αφορούν χρήσεις που έκλεισαν μέχρι και 31 Δεκεμβρίου 2009. Οι φορολογούμενοι εντός 5 ημερών από την παραλαβή του ειδικού σημειώματος ελέγχου θα μπορούν να αμφισβητήσουν το αποτέλεσμα του ελέγχου και να υποβάλουν αίτηση για επίλυση των φορολογικών διαφορών.
Σε περίπτωση συμβιβασμού οι πρόσθετοι φόροι ή προσαυξήσεις περιορίζονται στο 1/3 και τα πρόστιμα στο 1/5. Οι πρόσθετοι φόροι καταβάλλονται έως και 36 μηνιαίες δόσεις με το ποσό της κάθε δόσης να μην μπορεί να είναι μικρότερο των 300 ευρώ. Τα κριτήρια για την επιλογή των επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών που θα ελεγχθούν καθώς και οι νέες ελεγκτικές διαδικασίες καθορίζονται με απόφαση που υπογράφει ο υφυπουργός Οικονομικών Δημ. Κουσελάς. Στο πλαίσιο των ελέγχων εφαρμόζεται η μέθοδος της «συνάφειας» σύμφωνα με την οποία τα ακαθάριστα έσοδα του ελεγχόμενου προσδιορίζονται τεκμαρτώς με βάση τις δαπάνες του.

Η επιλογή των προς έλεγχο υποθέσεων ενεργείται με ευθύνη των προϊσταμένων των ελεγκτικών υπηρεσιών, ενώ ποσοστό 10% έως 20% των επιλεγομένων για έλεγχο υποθέσεων επιλέγεται από τυχαίο δείγμα.

Στοιχεία

Κατά τον έλεγχο των υποθέσεων επικεντρώνονται στα εξής:

1. Αν τηρήθηκαν τα βιβλία και στοιχεία που προβλέπονται από τον Κ.Β.Σ.

2. Αν προσδιορίστηκαν ορθά τα καθαρά κέρδη.

3. Αν εφαρμόστηκαν οι διατάξεις για τον προσδιορισμό των καθαρών κερδών των τεχνικών επιχειρήσεων.

4. Αν σε ετήσια βάση και σε επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών έως 1.500.000 ευρώ, τα ακαθάριστα έσοδα που προκύπτουν από τις φορολογικές ταμειακές μηχανές συμφωνούν με τις αντίστοιχες καταχωρήσεις στα τηρούμενα βιβλία και πέραν του ανωτέρω ορίου δειγματοληπτικά, κατά την κρίση του ελέγχου.

5. Αν για τις επιστροφές και εκπτώσεις πωλήσεων υπάρχουν νόμιμα δικαιολογητικά. Για επιτηδευματίες που δεν τηρούν βιβλία ή τηρούν βιβλία Α' ή Β' κατηγορίας ελέγχονται επιστροφές και εκπτώσεις άνω των 1.000 ευρώ για κάθε φορολογικό στοιχείο και για επιτηδευματίες που τηρούν βιβλία Γ' κατηγορίας ελέγχονται επιστροφές και εκπτώσεις άνω των 1.000 ευρώ για κάθε φορολογικό στοιχείο σε επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών έως 1.500.000 ευρώ, άνω των 3.000 ευρώ για κάθε φορολογικό στοιχείο σε επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από 1.500.000 και έως 9.000.000 ευρώ και άνω των 5.000 ευρώ σε επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 9.000.000 ευρώ.

6. Τις παραγωγικές επενδύσεις και αφορολόγητες κρατήσεις των αναπτυξιακών νόμων έχουν εφαρμοσθεί οι κείμενες διατάξεις.

7. Βεβαιωμένες και ληξιπρόθεσμες οφειλές.

8. Σε κάθε δαπάνη που αφορά αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών από εξωχώρια εταιρεία, καθώς και των ποσών που καταβάλλονται σε εξωχώρια εταιρεία για κάθε είδους δικαιώματα και αποζημιώσεις ανεξαρτήτως του ύψους αυτών.

9. Αν υπάρχουν παραβάσεις ΚΒΣ, ή άλλα έγγραφα από τα οποία προκύπτει φοροδιαφυγή ή επηρεάζεται το κύρος των βιβλίων και στοιχείων.

10. Στοιχεία διασταυρώσεων από Γ.Γ.Π.Σ., τράπεζες, οργανισμούς, λοιπές υπηρεσίες ή αρχές.

Εξαιρούνται

Κάθε υπόθεση, η ανέλεγκτη χρήση στην οποία τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα είναι μεγαλύτερα του ποσού των 20.000.000 ευρώ.

Υποθέσεις των οποίων ο έλεγχος έχει ανατεθεί ή ανατίθεται σε ειδικό συνεργείο ελέγχου.
Υποθέσεις φορολογίας πλοίων καθώς και όλες οι υποθέσεις λοιπών φορολογιών που σχετίζονται με τις υποθέσεις αυτές.

Ποιες υποθέσεις θα επιλεγούν πρώτες

Oυσιαστικές παραβάσεις του KBΣ ή δελτία πληροφοριών ή άλλα στοιχεία για φοροδιαφυγή.
Mη υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, ΦΠA ή άλλων φορολογικών αντικειμένων.
Mεγάλα πιστωτικά υπόλοιπα ΦΠA που δεν δικαιολογούνται από το αντικείμενο δραστηριότητας της επιχείρησης.

Mεγάλα ποσά δαπανών για ελεύθερους επαγγελματίες και μικρά αποθέματα για επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.

Eπιτηδευματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες που είχαν υπαχθεί στην αυτοπεραίωση, αλλά βρέθηκαν στο δείγμα ελέγχου και δεν είχε αρχίσει ο έλεγχος ή είχε αρχίσει και δεν είχε περατωθεί.
Eπιτηδευματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν αποδέχθηκαν την περαίωση.
Xρήση αναπτυξιακών νόμων.

Kατασχεθέντα βιβλία και στοιχεία ή φορολογικές ταμειακές μηχανές ή φορολογικοί μηχανισμοί.
Aπώλεια βιβλίων και στοιχείων.

Aσυμφωνία δηλούμενων ακαθάριστων εσόδων με τα λοιπά οικονομικά μεγέθη.
Xαμηλός συντελεστής μεικτού και καθαρού κέρδους.

Kαθαρά κέρδη που δεν προσ­διορίστηκαν με τις κείμενες διατάξεις ή δεν εφαρμόσθηκε ο προβλεπόμενος συντελεστής καθαρών κερδών.

Eπιτηδευματίες με ατομική ακίνητη περιουσία άνω των 400.000 ευρώ.
Aδικαιολόγητη διαφορά μεταξύ στοιχείων των δηλώσεων φορο­λογίας εισοδήματος και δηλώσεων ΦΠA.

Δηλώσεις με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα εισοδήματα.

Πλαστά και εικονικά τιμολόγια

Για τον έλεγχο έκδοσης πλαστών ή εικονικών καθώς και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων:
Αξιοποιούνται στοιχεία, καταστάσεις και πληροφορίες
Ελέγχονται μέσω των συγκεντρωτικών καταστάσεων μεμονωμένες αγορές ή δαπάνες ιδιαίτερα μεγάλης αξίας και ειδικότερα σε κάθε περίπτωση από τις προαναφερόμενες αγορές ή δαπάνες αυτές που υπερβαίνουν τα 10.000 ευρώ, από προμηθευτές με τους οποίους δεν υπάρχουν συστηματικές συναλλαγές.

Ελέγχονται φορολογικά στοιχεία, ιδιαίτερα αυτά με μεγάλη αξία, για τυχόν πλαστότητα, εικονικότητα ή νόθευσή τους με ιδιαίτερη έμφαση στον έλεγχο της θεώρησής τους και της ορθής έκδοσής τους.

Πηγή: Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια: