Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2011

Οι καινοτομίες του νέου φορολογικού

Οι καινοτομίες του νέου φορολογικού

Η υπερ-εφορία στην οποία θα υπάγονται όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις, ο οικονομικός εισαγγελέας αποκλειστικής απασχόλησης για φορολογικά θέματα, καθώς και ο φορο-διαμεσολαβητής για την άμεση επίλυση των φορολογικών διαφορών αποτελούν μερικές από τις καινοτόμες ρυθμίσεις που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της υιοθέτησης ενός σύγχρονου πρότυπου μοντέλου οργάνωσης και λειτουργίας της φορολογικής διοίκησης.

Το μοντέλο αυτό θα λειτουργεί βάσει διεθνών προδιαγραφών, με σταθερούς κανόνες, μηχανογραφική υποστήριξη, αποκεντρωμένη οργάνωση, απλή και ενιαία ελεγκτική διαδικασία, βάσει συμφωνημένων στόχων, αλλά και με λογοδοσία, όταν δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι. Απώτερος στόχος η έγκαιρη βεβαίωση και είσπραξη των εσόδων και η αποσυμφόρηση των δικαστηρίων από φορολογικές υποθέσεις.

Η υπερ-εφορία στην οποία θα υπάγονται όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις, ο οικονομικός εισαγγελέας αποκλειστικής απασχόλησης για φορολογικά θέματα αλλά και ο φορο-διαμεσολαβητής για την άμεση επίλυση των φορολογικών διαφορών στις ΔΟΥ αποτελούν μερικές από τις καινοτόμες ρυθμίσεις που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο της υιοθέτησης ενός σύγχρονου πρότυπου μοντέλου οργάνωσης και λειτουργίας της φορολογικής διοίκησης.

Το μοντέλο αυτό, που αναμένεται να αποτυπωθεί με το φορολογικό νομοσχέδιο του Φεβρουαρίου, θα λειτουργεί βάσει διεθνών προδιαγραφών, με σταθερούς κανόνες, μηχανογραφική υποστήριξη, αποκεντρωμένη οργάνωση, απλή και ενιαία ελεγκτική διαδικασία βάσει συμφωνημένων στόχων αλλά και με λογοδοσία όταν δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι αυτοί.

Απώτερος στόχος, η ενίσχυση των εσόδων από την πάταξη του φαινομένου, η απλοποίηση όλων των φορολογικών διαδικασιών στο πλαίσιο ενίσχυσης των σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ φορολογικών Αρχών και φορολογουμένων αλλά και η έγκαιρη βεβαίωση και είσπραξη των δημοσίων εσόδων προκειμένου να θωρακισθεί το τριετές σχέδιο εξόδου από την κρίση.

Η κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά ότι μετά την επιβάρυνση που έχουν υποστεί επιχειρήσεις και νοικοκυριά από τα φορολογικά μέτρα και την οικονομική κρίση, το μεγαλύτερο βάρος για την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας πέφτει στον περιορισμό των δαπανών και τη σύλληψη της φοροδιαφυγής.

Το εγχείρημα της αλλαγής των φοροελεγκτικών μηχανισμών αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα, γιατί με αυτόν τον τρόπο, όπως αναφέρει υπηρεσιακός παράγοντας του υπουργείου, θα απελευθερωθούν πόροι προκειμένου στο διάστημα αυτό να χρηματοδοτηθούν ταυτοχρόνως αναπτυξιακοί και κοινωνικοί στόχοι.

Για την επίτευξη του στόχου αυτού αναμένεται να δημιουργηθούν παράλληλα ευέλικτες υπηρεσίες στις εφορίες, που θα έχουν ως αποκλειστικό έργο την παρακολούθηση και τακτοποίηση των ληξιπροθέσμων χρεών και θα επεμβαίνουν προληπτικά όταν βλέπουν αλλαγές στη συμπεριφορά των φορολογουμένων (π.χ. καθυστερήσεις στην υποβολή δηλώσεων, σταδιακή συσσώρευση μικρών χρεών κ.ο.κ.) έτσι ώστε να αποφεύγεται η εκτίναξη των φορολογικών τους υποχρεώσεων που θα είναι αδύνατο εκ των πραγμάτων να τακτοποιηθούν.

- Υπερ-εφορία: Μία από τις καινοτόμες ρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο είναι και η σύσταση υπερ-εφορίας για την «εξυπηρέτηση» των 1.200 μεγαλύτερων επιχειρήσεων της χώρας. Η ΔΟΥ αυτή, παράλληλα με τις παραδοσιακές εργασίες που θα παρέχει στις επιχειρήσεις αυτές, προτείνεται να αναλάβει παράλληλα το ελεγκτικό έργο που έχουν σήμερα τα ελεγκτικά κέντρα, διενεργώντας προληπτικούς, προσωρινούς και τακτικούς ελέγχους στις μεγάλες επιχειρήσεις (τράπεζες, χρηματιστηριακές εισηγμένες επιχειρήσεις κ.λπ.).

- Οικονομικός εισαγγελέας: Τη θέσπιση του θεσμού του οικονομικού εισαγγελέα θα προβλέπει το φορολογικό νομοσχέδιο, ο οποίος θα απασχολείται μόνιμα στο υπουργείο Οικονομικών, θα παρεμβαίνει σε σημαντικές υποθέσεις φοροδιαφυγής και θα εποπτεύει σημαντικές εκκρεμείς υποθέσεις δημοσίου συμφέροντος προκειμένου να προλαμβάνεται η παραγραφή τους. Εκτιμάται ότι σήμερα εκκρεμούν οι δικαστικές αποφάσεις για φορολογικές υποθέσεις συνολικού ύψους 30 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ήδη θεσμοθετήθηκε η επίσπευση του χρόνου εκδίκασης των φορολογικών υποθέσεων στα δικαστήρια, ο οποίος αναμένεται να περιοριστεί από τα 7-10 χρόνια που διαρκούσε μέχρι πρόσφατα στα 3,5 χρόνια.

- Φορο-διαμεσολαβητής: Στο ίδιο νομοσχέδιο θα προβλέπεται και η θέσπιση του φορο-διαμεσολαβητή, που θα λειτουργεί εντός των εφοριών και στα πρότυπα του τραπεζικού διαμεσολαβητή. Ο θεσμός θα αποσκοπεί στο να μειωθούν οι υποθέσεις φορολογικών διαφορών ανάμεσα στους φορολογουμένους και τις φορολογικές Αρχές που καταλήγουν στα δικαστήρια και να μην καθυστερεί η είσπραξη των βεβαιωθέντων εσόδων.

Προκειμένου να απευθυνθεί ο ενδιαφερόμενος στον διαμεσολαβητή θα πρέπει να προκαταβάλει κάποιο ποσοστό επί του φόρου που έχει αρχικά βεβαιωθεί και εντός τριών το πολύ μηνών, θα βγαίνει η απόφαση από την Αρχή. Το ποσό της προκαταβολής θα είναι χαμηλό προκειμένου να μην λειτουργεί αποτρεπτικά, σε αντίθεση με το υψηλό ποσοστό του 25% που προβλέπεται για προσφυγή στα δικαστήρια.

Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται ακόμη και αυτό το ποσοστό του 25% να... διπλασιαστεί(!) για λόγους δημοσίου συμφέροντος, έτσι ώστε να καταστεί ασύμφορη η προσφυγή και να μην λιμνάζουν οι υποθέσεις στα δικαστήρια.


ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Στο πνεύμα της διαφάνειας των ελέγχων και της αντιμετώπισης της διαφθοράς των φορολογικών οργάνων, το υπουργείο σχεδιάζει να προχωρήσει σε αλλαγές που θα αφορούν από τη στελέχωση των φορολογικών υπηρεσιών και τον χρόνο θητείας των υπαλλήλων σε νευραλγικά ελεγκτικά πόστα μέχρι την εκπαίδευση, την πιστοποίηση και την επαναξιολόγησή τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Η μετακίνηση των υπαλλήλων από μία οργανική μονάδα στην άλλη δεν θα θεωρείται μετάθεση και θα διενεργείται με απλή υπουργική απόφαση και με βάση τις υπηρεσιακές ανάγκες. Στο ίδιο πνεύμα της διαφάνειας κινείται και η σύσταση πέντε διευθύνσεων, που θα είναι αρμόδιες για τον ελεγκτικό σχεδιασμό του υπουργείου.

Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Ελέγχου πρόκειται να αναδιοργανωθεί στα εξής τμήματα: Σχεδιασμού και συντονισμού ελέγχου φυσικών - νομικών προσώπων και μεγάλων επιχειρήσεων, ενδοομιλικών συναλλαγών (transfer pricing), off shore επιχειρήσεων, ηλεκτρονικού εμπορίου και επιβολής ποινών.


Πηγή Κέρδος

Δεν υπάρχουν σχόλια: